سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانشمند، دانشمند نمی شود، تا اینکه . . . در برابر دانشش چیزی از کالای پست دنیا نگیرد . [امام علی علیه السلام]
 
شنبه 102 اردیبهشت 23 , ساعت 12:45 عصر

 

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدجعفر طبسی در نشست «معرفی و بررسی تازه‌های نشر مرکز فقهی ائمه اطهار» بیان کرد: مرکز فقهی ائمه اطهار یکی از مراکز موفق حوزه علمیه قم است و تاکنون بیش از دویست عنوان کتاب در رشته‌های فقهی، اصولی، فلسفی، فقه پزشکی، فقه سیاسی و فقه اجتماعی از این مرکز منتشر و چاپ شده است.

به گزارش ستاد خبری سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نشست «معرفی و بررسی تازه‌های نشر مرکز فقهی ائمه اطهار» با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدجعفر طبسی و حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدامین‌ پورامینی در نخستین روز نمایشگاه کتاب تهران و در سرای ملل برگزار شد. 

امتداد اجتماعی دانش دینی مهم است.
در ابتدای نشست، مجری به معرفی مهمانان برنامه پرداخت و گفت: حضرت حجت‌الاسلام‌والمسلمین طبسی و حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج آقای پورامینی از حوزه علمیه مقدسه قم، از مرکز فقهی ائمه اطهار علیه‌السلام هستند و تحت نظارت حاج آقا فاضل لنکرانی، قریب به سی سال فعالیت‌های تخصصی فقهی انجام داده‌اند که با شعار امتداد اجتماعی دانش دینی گسترش یافته است. دانش دینی اگر فردی باشد، اگر تنها در حجره‌ها و مدارس علمیه باشد فایده ندارد؛ امتداد اجتماعی دانش دینی بسیار مهم است و با همین شعار این مرکز تاسیس شده است که فقه را به مویرگ‌های نظام مقدس اسلامی وارد کند‌.

وی افزود: این مرکز سی سال است شروع به کار کرده و توانسته است افراد را در 10 گروه تربیت کند؛ گروه‌هایی چون فقه جامعه و فرهنگ، فقه پزشکی فقه رمان و حدیث، فقه شهرسازی، فقه اقتصاد، فقه سیاسی، فقه ارتباطات و رسانه، فقه کودک و دو سه گروه مهم دیگری در مرکز وجود دارد که طلاب را جذب و به صورت تخصصی تربیت می‌کنند. کتاب‌هایی نیز در بخش‌های مختلفی چون تفسیری و کلامی وجود دارد.

تفسیر، آموزش و پژوهش در نشر مرکز فقهی ائمه اطهار
در ادامه نشست حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدجعفر طبسی به معرفی کتاب «تمسک العتره الطاهره بالقرآن الکریم» پرداخت و گفت: مرکز فقهی ائمه اطهار یکی از مراکز موفق حوزه علمیه قم است. حدود سه دهه از عمر آن می‌گذرد و بیش از دویست عنوان کتاب در رشته‌های فقهی، اصولی، فلسفی، فقه پزشکی، فقه سیاسی، فقه اجتماعی و فقه‌های دیگر تاکنون از این مرکز منتشر و چاپ شده است. این مرکز در سه شعبه و سه زمینه مشغول فعالیت است؛ اولین بخش تفسیر است که خروجی‌های بسیار خوبی داشته است، بخش دوم آن، آموزش است و یک طبقه این مرکز مخصوص آموزش در رده‌های بالا و عالی یعنی اجتهاد است، اما بخش سوم بخش پژوهش است. این بخش، یکی از بخش‌های موفق حوزه علمیه قم است. درباره دو کتابی که بنده تالیف کرده‌ام، اولین آن‌ها کتابی است که دوازده سال کامل، پای آن زحمت کشیده‌ام و به زبان عربی و در شش جلد نوشته شده است. 

وی ادامه داد: کتاب «تمسک العتره الطاهره بالقرآن الکریم» یعنی هرکجا امامان و ائمه ما به قرآن تمسک کرده‌اند، جمع‌آوری شده است. این تمسکات در سه بخش تقسیم‌بندی شده است. اول تمسکات اهل بیت در فقه است. بنده در این کتاب توفیق پیدا کرده‌ام و به 774 آیه رسیده‌ام و اگر بیشتر پژوهش شود ممکن است به هزار آیه نیز برسد. بخش دوم استنادات اهل بیت در اصول دین است؛ توحید، نبوت، امامت و معاد. هرکجا ائمه در اصول دین به قرآن تمسک کرده‌اند، جمع‌آوری کرده‌ایم. اول آیه، بعد روایت و سپس شرح‌الحدیث را آورده‌ایم؛ یعنی برای هر آیه در این کتاب یک شناسنامه آمده است. بخش سوم این کتاب نیز اخلاقیات است، یعنی اینکه اهل بیت در مسائل اخلاقی تا چه اندازه به قرآن استناد کرده‌اند.

او در ادامه با اشاره به عنوان و موضوع کتاب دوم خود «الرواه عن الائمه الهداه من اهل السنه» گفت: این کتاب کمتر از یک هفته است که به بازار نشر آمده و موضوع آن، راویان اهل سنت از امامان شیعه است. کتابی که ما را با این مسئله آشنا می‌کند که راویان اهل سنت با اهل بیت ما، تا چه اندازه رابطه تنگاتنگ داشته‌اند. عمده این کتاب راویانی‌اند که از امام علی روایت کرده‌اند؛ لذا در این کتاب یک منبع شیعی پیدا نمی‌کنید. کتابی که باز هم عربی است و پنج سال نوشتن آن طول کشیده است.

امیرالمومنین؛ معرف تاریخ اسلام
در بخش دیگر این نشست، محمدامین پورامینی به معرفی کتاب خود «المروی من کتاب علی» یعنی آنچه که از کتاب علی علیه‌السلام نقل و روایت شده است پرداخت و با اشاره مختصری به تاریخ اسلام گفت: از امام علی(ع) به عنوان اولین معرف تاریخ اسلام یاد شده است، سه اثر از زمان حضرت امیر وجود دارد. یک اثر، در طول 23 سال نبوت حضرت پیامبر(ع) است که ایشان آیات قرآن را می‌نوشت؛ توضیحات مربوط به آیات را نیز نگاشته و آنچه را در قالب تفسیر می‌گنجد، نیز انجام داده که متاسفانه مورد بی‌مهری قرار گرفته است و آن قرآن به رسمیت شناخته نشد. 

وی همچنین مطرح کرد: کتاب دوم با عنوان «مصحف الفاطمه» است که در دوره بعد از رسول اکرم(ص)، در فاصله 75 روز، از سوی جبرائیل بر حضرت فاطمه نازل می‌شود و مطالبی را برای ایشان می‌گوید. گوینده جبرائیل است، شنونده حضرت فاطمه(س) و فاطمه زهرا برای حضرت علی(ع) بازگو می‌کرد و ایشان آن‌ها را می‌نوشت. کتابی که یک آیه قرآن نیز در آن نیست. اما کتاب سوم، مطالبی است که رسول اکرم(ص) بیان کرده‌اند و امیرالمومنین(ع) نوشته‌اند. گوینده رسول اکرم(ص) است، شنونده و کاتب حضرت علی(ص) و با عنوان «کتاب علی» مشهور است. اصل این کتاب امروز نیز وجود دارد و در دست حضرت حجه است. اما در طول تاریخ 250 ساله ائمه، مطالبی را خود ایشان برای مردم بیان کرده‌اند؛ مطالبی که به طور عمده در کتب روایی شیعی وجود دارد و مقداری هم در کتب روایی برادران اهل سنت. ما تتبعی کردیم و هرچه از حضرت علی نقل شده است، استخراج کرده و موضوع‌بندی کردیم. این کتاب در واقع، یک جور بازسازی کتاب علی است، بر طبق آنچه در اختیار ماست. 

او در ادامه به معرفی کتاب دیگر خود پرداخت و بیان کرد: کتاب دوم، کتاب موسوعه «اعتکاف» است. به کتاب‌های چندجلدی موسوعه گفته می‌شود و این کتاب هشت جلدی است که شش جلد آن تاکنون چاپ شده و موضوع آن یک موضوع ریز فقهی یعنی اعتکاف است. موضوع اعتکاف بر حسب ظاهر مطالب مهمی ندارد، اما عمقی و ژرف به آن نگاه کنیم نکات زیادی را دربردارد. 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدامین‌ پورامینی در پایان به بررسی جلدهای مختلف این کتاب پرداخت و گفت: ما در نیمی از جلد اول، بحث اعتکاف در قرآن را داریم. آیات مربوط به اعتکاف و بحث اقوال مفسران در ذیل آیات را نیز آورده‌ایم. از نیمه جلد اول تا انتهای جلد دوم، روایت شیعی و سنی درباره اعتکاف، احکام اعتکاف و آداب اعتکاف را جمع‌آوری کرده‌ایم. فکر می‌کنم حدود دوهزار مسئله درباره اعتکاف به‌دست آورده‌ایم که از مزایای پویایی فقه ماست، چیزی که به ذهن بسیاری از افراد خطور نمی‌کند. از جلد سوم این کتاب، ما وارد فقه اعتکاف می‌شویم که بر اساس هشت مذهب اسلام نوشته شده است، دو مذهب شیعه و شش مذهب سنی. ریزموضوع مطالب مربوط به اعتکاف بر اساس این هشت مذهب را استخراج و تدوین کردیم وآن‌ها را بر اساس فتوا مرتب کردیم. 

سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از 20 اردیبهشت آغاز به‌کار کرده و  تا 30 اردیبهشت‌ 1402 در مصلی امام خمینی (ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir ادامه دارد.

 



لیست کل یادداشت های این وبلاگ